Sommeren 1800 var den engelske maleren John William Edy i Norge for å male prospekter på oppdrag for forleggeren John Boydell. Edy kom til Ny-Hellesund 31. juli og reiste tilbake til hjemlandet i september samme år.
I Oslo utførte han blant annet dette motivet av Stortorvet med domkirken i bakgrunnen. Det er lett å se at bildet er fra før ombyggingen i 1848-1850 da tårnet ble forhøyet og utstyrt med det renessansespiret som siden har vært karakteristisk for kirken. Selve torvet ser ved første øyekast ut som det er nesten tomt for liv og det virker som kirken ligger på landsbygda om man ser bort fra bygningene til venstre i motivet. Kirken ser også svært lys ut.
Om man ser nøyere etter ser man at det står en person øverst på trappen på venstre side av kirken. Vedkommende står og tar i mot to andre som kommer gående opp trappen. Kanskje det er presten?
På gresset i forgrunnen er det fire personer; helt til høyre en kvinne som går mot de tre som står lenger til venstre. Den lille gruppen til venstre er to kvinner, den ene holder et barn i hånden. På utsiden av gjerdet går flere mennesker. Helt oppe til høyre på gresset står det to personer i samtale.
I Oslo Byleksikon står det at Christianamarkedet var blitt flyttet til Stortorvet i 1736, som var samme år torvet ble offisielt innviet. Videre var kaken plassert her og den offisielle stadsvekten. Ikke noe av dette fremgår av Edys akvatint.
Kilder: Wikipedia om John William Edy
Knut Are Tvedt: »OSLO byleksikon», 2010, side 541
Bilde fra Wikimedia Commons. Bildet er i Public Domain.